Logika hudby (vlastne jej teórie)

Autor: Vratko Popeláš | 14.3.2018 o 15:16 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  116x

Hudba je vnímaná predovšetkým ako umenie, no jej teoretická časť by sa dala prirovnať skôr k matematike a inými predmetom, ktoré sa (ne)vyučujú v škole. 

Niekoľko príkladov na medzipredmetové vzťahy:
    #1 Väčšina hudobných pojmov, ktoré udávajú tempo, dynamiku alebo spôsob hrania, pochádzajú z taliančiny (napr. piano, cressendo, allegro, adagio, accelerando...).
    #2 Intervaly, teda vzdialenosti medzi dvoma tónmi, majú pomenovania tiež z taliančiny, ktoré sa používajú aj na označenie tried na osemročných gymnáziách (prima, sekunda,tercia, kvarta, kvinta, sexta, septima, oktáva).
    #3 Kvintový a kvartový kruh stupníc majú veľmi jednoduchú logiku - každé písmeno označujúce stupnicu zároveň pomenúva piaty tón z predošlej stupnice pri kvintovom kruhu, pri kvartovom je to štvrtý tón.
Kvintový durový kruh tvoria durové stupnice: C G D A E H Fis Cis. Takže napríklad stupnica G dur začína na piatom tóne v stupnici C dur, teda na tóne g. 
Molový kvintový kruh tvoria stupnice: a e h fis cis gis dis ais - molové stupnice sa označujú malými písmenami, durové zase veľkými.
Kvartový durový kruh tvoria stupnice: C F B Es As Des Ges Ces, molový zase: a d g c f b es as. 
    #4 Posuvky, ktoré menia výšku tónu, prípadne posunutie rušia, sú:
# - krížik, posúva tón nahor o poltón (napr. c - cis)
b - béčko, posúva tón nadol o poltón (napr. c - ces)
   - nakoniec odrážka, pre ktorú som nenašiel symbol, ruší posunutie (cis - c).
Ich logika spočíva v tom, že ak vymenujete krížiky zaradom: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his; béčka idú presne opačne, akurát sa mení prípona z -is na -es (alebo -s pri samohláskach): b (teda hes), es, as, des, ges, ces, fes. 
    #5 Pri presnom hraní je potrebné počítať si - síce nie do tisíc, no aj tak sa vám zíde matematika, napríklad ak by ste sa rozhodli napísať skladbu so složitým rytmom, musí vám všetko v takte sedieť na tridsaťdvatiny doby.
    Medzi základné takty patrí: 
4/4 takt - do jedného taktu sa zmestia len štyri štvrťové noty
3/4 takt - len tri štvrťové noty
6/8 takt - šesť osminových nôt (6/8 takt sa rovná 3/4 taktu, akurát ten s osminkami sa hrá o poznanie rýchlejšie)
    #6 Pri pomenovaní nôt sa vám zíde vedieť mocniny čísla dva.
celá nota = 1 - prázdny krúžok
polová nota = 2, polovica z celej noty - prázdny krúžok s nožičkou
štvrťová nota = 4, štvrtina z celej noty - plný krúžok s nožičkou
osminová = 8, osmina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a vlajočkou
šesťnástinová = 16, šesťnástina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a dvoma vlajočkami 
tridsaťdvatinová = 32, tridsaťdvatina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a tromi vlajočkami
štyriašesťdesiatinová = 64, šesťdesiatštyritina z celej noty (neviem, či také slovo existuje) - plný krúžok s nožičkou a štyrmi vlajočkami
existuje aj stodvadsaťosemtinová = 128, ale tá sa veľmi často nepoužíva.

Keď som ešte ja chodil na hudobnú náuku, moji spolužiaci ju nemali veľmi radi, pretože jej nerozumeli a nevideli logiku, ktorej časť ste si mohli prečítať.  

(Obrázok prevzatý z www.peda.net)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako nevidiaci zistí, že má šaty rovnakej farby

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.


Už ste čítali?