Niekoľko príkladov na medzipredmetové vzťahy:
#1 Väčšina hudobných pojmov, ktoré udávajú tempo, dynamiku alebo spôsob hrania, pochádzajú z taliančiny (napr. piano, cressendo, allegro, adagio, accelerando...).
#2 Intervaly, teda vzdialenosti medzi dvoma tónmi, majú pomenovania tiež z taliančiny, ktoré sa používajú aj na označenie tried na osemročných gymnáziách (prima, sekunda,tercia, kvarta, kvinta, sexta, septima, oktáva).
#3 Kvintový a kvartový kruh stupníc majú veľmi jednoduchú logiku - každé písmeno označujúce stupnicu zároveň pomenúva piaty tón z predošlej stupnice pri kvintovom kruhu, pri kvartovom je to štvrtý tón.
Kvintový durový kruh tvoria durové stupnice: C G D A E H Fis Cis. Takže napríklad stupnica G dur začína na piatom tóne v stupnici C dur, teda na tóne g.
Molový kvintový kruh tvoria stupnice: a e h fis cis gis dis ais - molové stupnice sa označujú malými písmenami, durové zase veľkými.
Kvartový durový kruh tvoria stupnice: C F B Es As Des Ges Ces, molový zase: a d g c f b es as.
#4 Posuvky, ktoré menia výšku tónu, prípadne posunutie rušia, sú:
# - krížik, posúva tón nahor o poltón (napr. c - cis)
b - béčko, posúva tón nadol o poltón (napr. c - ces)
- nakoniec odrážka, pre ktorú som nenašiel symbol, ruší posunutie (cis - c).
Ich logika spočíva v tom, že ak vymenujete krížiky zaradom: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his; béčka idú presne opačne, akurát sa mení prípona z -is na -es (alebo -s pri samohláskach): b (teda hes), es, as, des, ges, ces, fes.
#5 Pri presnom hraní je potrebné počítať si - síce nie do tisíc, no aj tak sa vám zíde matematika, napríklad ak by ste sa rozhodli napísať skladbu so složitým rytmom, musí vám všetko v takte sedieť na tridsaťdvatiny doby.
Medzi základné takty patrí:
4/4 takt - do jedného taktu sa zmestia len štyri štvrťové noty
3/4 takt - len tri štvrťové noty
6/8 takt - šesť osminových nôt (6/8 takt sa rovná 3/4 taktu, akurát ten s osminkami sa hrá o poznanie rýchlejšie)
#6 Pri pomenovaní nôt sa vám zíde vedieť mocniny čísla dva.
celá nota = 1 - prázdny krúžok
polová nota = 2, polovica z celej noty - prázdny krúžok s nožičkou
štvrťová nota = 4, štvrtina z celej noty - plný krúžok s nožičkou
osminová = 8, osmina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a vlajočkou
šesťnástinová = 16, šesťnástina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a dvoma vlajočkami
tridsaťdvatinová = 32, tridsaťdvatina z celej noty - plný krúžok s nožičkou a tromi vlajočkami
štyriašesťdesiatinová = 64, šesťdesiatštyritina z celej noty (neviem, či také slovo existuje) - plný krúžok s nožičkou a štyrmi vlajočkami
existuje aj stodvadsaťosemtinová = 128, ale tá sa veľmi často nepoužíva.
Keď som ešte ja chodil na hudobnú náuku, moji spolužiaci ju nemali veľmi radi, pretože jej nerozumeli a nevideli logiku, ktorej časť ste si mohli prečítať.
(Obrázok prevzatý z www.peda.net)